Zdjęcie: Pixabay
05-09-2022 10:00
W krajach bałtyckich tzw. rosyjski rozstaw torów wynosi 1520 mm. Standardowy rozstaw zalecany przez Komisję Europejską i stosowany w większości Europy to 1435 mm. W ramach obliczeń przesłanych do Ministerstwa Gospodarki i Komunikacji Kaido Zimmermann, prezes zarządu Kolei Estońskich (Eesti Raudtee - EVR), stwierdził, że koszt modernizacji całego systemu kolejowego 1520 mm wyniósłby dla Estonii 8,7 mld euro.
Z tego koszt infrastruktury, czyli całej sieci kolejowej, wyniósłby 7,5 mld euro, a odnowienie całego taboru 1,2 mld euro. Zimmermann wyjaśnił, że nie byłoby możliwe przebudowanie systemu kolejowego 1520 mm w taki sam sposób jak w Hiszpanii, gdzie do podkładów dodano trzecią szynę i na tym samym torze można było stosować dwa różne rozstawy.
Według Zimmermanna zastąpienie kolei o takiej skali nową koleją będzie oznaczało zastój w ruchu kolejowym w Estonii na prawie dziesięć lat, co jego zdaniem jest sprzeczne z celami estońskiego państwa i unijnej polityki transportowej, aby w ciągu najbliższej dekady wprowadzić na kolej więcej pasażerów i towarów.
"Tak więc jedynym sposobem przejścia na system europejskiej szerokości torów jest budowa drugiego systemu kolejowego obok istniejącego, a później rozbiórka starej kolei." - napisał szef EVR. Biorąc pod uwagę bardzo wysokie koszty przebudowy całej kolei, Zimmermann powiedział, że najpierw powinna zostać ukończona linia Rail Baltica, która połączy Estonię z systemem kolejowym Europy 1435 mm, a dopiero potem można rozpocząć przebudowę systemu kolejowego 1520 mm.