geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Estoński odcinek Rail Baltica powstanie do 2030 roku

Dodał: Andrzej Widera

14-08-2025 11:55


Choć termin ukończenia Rail Baltica wciąż pozostaje wyznaczony na rok 2030, realizacja projektu w Estonii będzie wiązała się z kilkoma ograniczeniami. Ministerstwo Klimatu potwierdziło, że do tego czasu linia kolejowa połączy Tallinn z granicą litewsko-polską, jednak na wielu odcinkach powstanie tylko jeden tor zamiast planowanych dwóch.

Na stacjach i węzłach zbudowane zostaną mijanki umożliwiające ruch dwukierunkowy, a także wyprzedzanie wolniejszych pociągów. Część odcinków, w tym fragment Muuga–Soodevahe przeznaczony dla transportu towarowego, również będzie jednotorowa. System sterowania ruchem obejmie w pierwszym etapie około 80 procent zakładanego zakresu, a elektryfikacja – 70 procent. Ograniczenia obejmą też infrastrukturę towarzyszącą: budowa 11–13 wiaduktów zostanie przesunięta na później, a  stacje lokalne powstaną w minimalnym standardzie, bez budynków stacji i rozbudowanej infrastruktury zewnętrznej. Pełną realizację zaplanowano jedynie dla terminali pasażerskich w Tallinnie i Parnawie, choć i tu pozostawiono furtkę na ewentualne zmiany w razie wzrostu kosztów.

Według szacunków pierwszy etap inwestycji będzie kosztował 3,1 miliarda euro, z czego finansowanie zabezpieczono na około połowę. Brakuje obecnie 1,756 miliarda euro, a w samych latach 2025–2026 luka sięgnie ponad 400 milionów. Rząd liczy, że brakujące środki uda się pozyskać z funduszy unijnych i dochodów z handlu emisjami, a w razie potrzeby rozważy także kredyt. Kluczowe znaczenie będą miały środki z programu CEF oraz wkład własny państwa, co oznacza, że harmonogram przetargów i budów może się zmieniać w zależności od dostępności pieniędzy i ostatecznych kosztów robót.

Oprócz samej infrastruktury konieczne będzie także sfinansowanie zakupu nowych pociągów w latach 2026–2029, co może pochłonąć od 60 do 75 milionów euro. Tymczasem w 2025 roku na prace budowlane planuje się wydać około 290 milionów, a łączna wartość dotychczas zawartych kontraktów to 1,1 miliarda euro, w tym dwa duże porozumienia o łącznej wartości 726 milionów. Obecnie przy realizacji projektu w Estonii pracuje 144 osoby, a do końca dekady liczba ta ma wzrosnąć do 215. Pomimo ograniczeń Ministerstwo Klimatu zapewnia, że planowane zmiany nie wpłyną na przepustowość i prędkość połączenia w stosunku do pełnej wersji projektu.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024