Zdjęcie: Pixabay
20-11-2024 09:27
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, że los estońskiej linii lotniczej rozstrzygnie się w tych dniach, przedstawiciel firmy poinformował dzisiaj, że Nordica zamyka działalność i ogłasza upadłość po tym, jak inwestor zainteresowany jej kupnem wycofał się z transakcji.
W poniedziałek Lars Thuesen, inwestor zainteresowany kupnem Nordica, poinformował Nordic Aviation Group o swoim zamiarze niepodejmowania prywatyzacji spółki. W związku z tym zarząd spółki, oceniając sytuację ekonomiczną, podjął decyzję o zakończeniu działalności linii lotniczej i złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości Nordic Aviation Group AS i Regional Jet OÜ (Xfly) – czytamy w komunikacie prasowym.
Republika Estońska, jedyny właściciel Nordic Aviation Group (i jej spółki zależnej Xfly), rozpoczęła proces prywatyzacji spółki pod koniec 2023 roku. W ciągu ostatniego tygodnia miały miejsce intensywne negocjacje, podczas których obie strony próbowały osiągnąć porozumienie akceptowalne dla obu stron.
Spółka poinformowała wszystkich swoich pracowników i partnerów biznesowych, w tym leasingodawców samolotów, o zamiarze złożenia wniosku o upadłość. „Naszym celem jest jak najszybszy zwrot samolotów używanych przez Nordic Aviation Group i Xfly leasingodawcom, prawdopodobnie w nadchodzących tygodniach” – wyjaśnił Remco Althuis, dyrektor generalny Nordic Aviation Group. Nordic Aviation Group rozpoczęła działalność w 2015 roku. Nordica, która do jesieni 2019 roku latała z Tallina pod własną nazwą, przekształciła się dziś w linię lotniczą oferującą usługi outsourcingowe.
Aktualizacja godz. 13:30
Zdaniem Ministra Infrastruktury Vladimira Sveta kraj nie potrzebuje firmy, która nie realizuje swoich celów strategicznych, a Estonia musi porzucić złudzenia o narodowej linii lotniczej. Jego zdaniem lotnictwo powinno skupić się na rozwoju lotnisk. Kiedy tworzono Nordicę, jej celem była linia lotnicza oferująca loty z i do Tallina, co również byłoby opłacalne, powiedział Svet na konferencji prasowej. „Ostatecznie jak dotąd Nordica nie osiągnęła żadnego z tych celów”.
Z kolei według byłego menedżera Nordica, Erkiego Urvy, błędy w zarządzaniu Nordicą były fatalne, a firma nie wzięła pod uwagę ryzyka związanego ze zbyt szybką ekspansją. Nordica spełniła jednak cele początkowo postawione przed firmą. „Nordica w rzeczywistości spełniła oczekiwania, które na nią początkowo nałożono. Powstała w momencie, gdy Estonian Air była zmuszona zamknąć działalność, aby nie przerwać regularnych połączeń lotniczych z Tallinna. Ten cel został osiągnięty. W międzyczasie sytuacja konkurencyjna się zmieniła i gdy Estończycy mogli tanio latać z Tallinna dzięki finansowaniu przez podatników sąsiednich krajów, rzeczywiście kontynuowanie lotów regularnych z Tallinna stało się bezcelowe. To właśnie dlatego w 2019 roku zaczęto zamykać połączenia” – powiedział Urva. Według Urvy, pojęcie narodowego przewoźnika lotniczego znacznie zmieniło się w ostatnich latach. Jego zdaniem państwo nie planuje tworzenia kolejnej linii lotniczej.