geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Sam Levin Flickr.com

Estonia o sabotażach i ograniczeniach prawa morskiego

Dodał: Andrzej Widera

23-12-2024 14:31


Estoński minister spraw zagranicznych Margus Tsahkna zwrócił uwagę na pogorszenie sytuacji bezpieczeństwa na Bałtyku i trudności w prowadzeniu postępowań dotyczących sabotażu wobec infrastruktury podwodnej z powodu ograniczeń prawa morskiego. Chiny odmówiły prokuratorowi dostępu do statku Yi Peng 3, podejrzewanego o uszkodzenie kabli komunikacyjnych, co spotkało się - dopiero dzisiaj, a więc po odpłynięciu statku z wód duńskich - z krytyką Sztokholmu. Tsahkna podkreślił konieczność współpracy międzynarodowej w monitorowaniu takich incydentów, które stanowią poważne zagrożenie bezpieczeństwa.

„Mam nadzieję, że Chiny rzeczywiście podejmą współpracę, aby wyjaśnić, co się stało – kto był na pokładzie i jakie działania tam podejmowano. Te hybrydowe działania są bardzo skomplikowane, a prawo morskie jest takie, jakie jest” – powiedział Tsahkna. Estoński minister zauważył, że prawo morskie utrudnia prowadzenie postępowań w tego typu przypadkach. „To jest temat, którym zajmujemy się z państwami regionu Bałtyku, ponieważ zbyt często dochodzi do takich ‘wypadków’. Nawet jeśli można podejrzewać, który statek prawdopodobnie coś zrobił, zebranie dowodów, przesłuchanie załogi i personelu jest bardzo trudne” – dodał.

Minister podkreślił, że takie działania stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa państw bałtyckich. „Te podwodne infrastruktury są dla nas kwestią egzystencjalną. Niezależnie od tego, czy są to wypadki, czy celowe działania, zawsze jest to ryzyko bezpieczeństwa” – zaznaczył. Z kolei minister obrony Hanno Pevkur powiedział, że państwa regionu Bałtyku współpracują w zakresie ochrony infrastruktury morskiej. „Nasze połączenia są kluczowe zarówno w Zatoce Fińskiej, jak i na Bałtyku” – powiedział minister, dodając, że kraje wspólnie pracują nad skuteczniejszym monitorowaniem statków podejrzewanych o działania hybrydowe.

Minister zwrócił uwagę, że szybka naprawa uszkodzeń jest równie ważna jak zapobieganie atakom. „W przypadku takich incydentów kluczowe jest, aby właściciele infrastruktury byli w stanie szybko usuwać awarie” – powiedział Pevkur. Zauważył, że państwa i sektor prywatny muszą współpracować, aby zapewnić bezpieczeństwo kluczowej infrastruktury. Pevkur ocenił sytuację bezpieczeństwa jako stabilnie napiętą i zaznaczył, że rosyjskie działania w regionie pozostają pod ścisłą obserwacją.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024