geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Chaos decyzyjny na Łotwie ws. Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

16-09-2024 08:36


W minionym tygodniu na Łotwie planowano przedstawić cały planowany scenariusz budowy toru „Rail Baltica” dla pierwszego etapu odcinka w tym kraju. Konferencja prasowa została jednak w ostatniej chwili odwołana – plany znów uległy zmianie. Teraz rozważana jest możliwość budowy „Rail Baltica” w takiej kolejności, aby można było zacząć z niej korzystać etapami.

Według ostatnich wiadomości, Łotwa rozważa możliwość doprowadzenia w pierwszej kolejności linii kolejowej z lotniska w Rydze do granicy z Litwą. Jak zauważają z przekąsem łotewskie media, chociaż krajowe scenariusze podziału budowy Rail Baltica na etapy są opracowywane od ponad półtora roku, to nadal nie podjęto decyzji w sprawie pierwszego etapu. Zamiast tego poczyniono inwestycje tam, gdzie jest jasne, że w pierwszej fazie nie będą prowadzone dalsze prace. Niestety, ale widoczny chaos decyzyjny jest tylko kwintesencją dotychczasowego podejścia Łotyszy do tego strategicznego projektu.

Dla przykładu budowa Dworca Centralnego w Rydze wzrosła już z 200 milionów euro w 2017 roku do 888 milionów euro w tym roku. Koszt budowy terminalu  Rail Baltica przy lotnisku również wzrósł z początkowej sumy wynoszącej 237 milionów, a po uwzględnieniu inflacji jest już szacowany na 399 milionów euro. Co więcej, rozpoczęto budowę filarów pod nowy most kolejowy na Dźwinie, podczas gdy wiadomo, że most nie powstanie w ciągu najbliższych 6 lat. Jednak most miał być finansowany z środków UE przeznaczonych na mobilność wojskową.

„Oczekujemy postępów na głównym odcinku trasy. Dziś czekamy na zgodę ministerstwa, aby rozpocząć tam prace. Ponieważ projektowanie tego mostu było uzależnione od scenariusza, w którym budujemy ten most już w pierwszym etapie. ”, mówi Ēriks Diļevs, prezes zarządu "Eiropas Dzelzceļa līnijas", wykonawcy projektu. Na tę chwilę jednak brak decyzji, a konferencję prasową odłożono na czas nieokreślony.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024