Zdjęcie: acmi Flickr
12-01-2023 10:39
Objęty zachodnimi sankcjami białoruski koncern samochodowy MAZ zakończył 2022 rok na rosyjskim rynku samochodów ciężarowych spadkiem sprzedaży o 20,6%. W sumie w Federacji Rosyjskiej w ciągu roku zarejestrowano 4388 nowych ciężarówek białoruskiego producenta.
Rosyjski rynek samochodów ciężarowych jako całość w ciągu roku zmniejszył się o 15,6% do 84,2 tys. pojazdów. Udział MAZ w ciągu roku spadł z 5,54% do 5,21%. Liderem rynku pozostał KAMAZ z udziałem na poziomie 37,41%. Łącznie sprzedano 31 496 pojazdów, co oznacza spadek o 11,8% w porównaniu z 2021 r.
Drugie miejsce na koniec roku zajął chiński producent Shacman (Shaanxi Automobile Group). Jego sprzedaż wzrosła 3,4-krotnie do 9682 pojazdów, a udział wzrósł prawie czterokrotnie do 11,5%. GAZ zmniejszył sprzedaż o 43,8% do 5396 pojazdów. Jego udział spadł z 9,62% do 6,41%. Według Avtostat to chińscy producenci skorzystali na zmniejszeniu podaży europejskich marek, a nie fabryki z Białorusi i Rosji. KAMAZ, MAZ i GAZ zmniejszyły sprzedaż. Tylko Ural zwiększył go o 4,4% do 5162 pojazdów.