Zdjęcie: Pixabay
22-08-2024 15:00
Ataki rakietowe na Morzu Czerwonym dobitnie przypominają o bezbronności żeglugi handlowej. Podczas gdy wcześniejsze zagrożenia, takie jak te ze strony piratów u wybrzeży Somalii i Zatoki Gwinejskiej, mogły być odpierane przez uzbrojonych strażników uzbrojonych w karabiny, bardziej wyrafinowane zagrożenie ze strony wspieranych przez Iran terrorystów Houthi wymagało rozmieszczenia poważnych sił morskich. Wydarzenia te dają wgląd w to, jak logika interesów handlowych jest wypierana przez napięcia geopolityczne.
Linie zaopatrzenia i wąskie gardła
Otwarcie Kanału Sueskiego było historycznym wydarzeniem, które zmieniło globalną logistykę. Od czasu jego ukończenia w 1869 r. jest to ulubiona trasa żeglugi z Europy do Azji, pozwalająca statkom uniknąć długiego objazdu wokół kontynentu afrykańskiego. Minusem jest to, że te oszczędności nie są pozbawione ryzyka.
Analiza Stefana Hedlunda dla GIS - link do całości w źródle