Zdjęcie: Pixabay
22-05-2023 09:56
Jak informują media specjalistyczne, Centralny Port Komunikacyjny opracowuje ze stroną ukraińską odcinek nowej linii kolejowej Trawniki – Krasnystaw – Zamość – Tomaszów Lubelski – Lwów. Wpisuje się on w przetarg, który zapowiadany jest jeszcze na ten rok, a którego celem będzie wykonanie studium wykonalności dla tej linii do Lwowa, a docelowo byłoby także wpisanie tej trasy do europejskiej sieci TEN-T.
Wiadomo, że po stronie ukraińskiej zakładany jest dość prostolinijny przebieg w kierunku Lwowa, z uwzględnieniem ograniczeń terenowych i środowiskowych. "Zaproponowany wstępie korytarz transportowy, w którym możliwe jest zlokalizowanie linii, będzie przedmiotem badań i analiz. Zarysy trasowań kilku możliwych wariantów przebiegu pojawią się na etapie opracowania studium wykonalności" - mówił Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
"Parametry linii kolejowej będą wspólne po obu stronach granicy. Dzielimy się już z naszymi ukraińskimi partnerami standardami technicznymi KDP, które opracowaliśmy na potrzeby inwestycji CPK wspólnie z Instytutem Kolejnictwa, a były też weryfikowane przez partnerów zagranicznych: SNCF i Ineco" – dodaje Majszyk.
"Na potrzeby studium wykonalności planujemy pozyskać dane od Kolei Ukraińskich, które umożliwią wykonanie szczegółowej prognozy ruchu dla całej linii. Zakładamy, że w trakcie realizacji studium zostanie potwierdzone, że przejazd na odcinku Warszawa – Lwów wyniesie około 3 godzin. A taki czas to gwarantowany sukces: będzie konkurencyjny wobec innych środków transportu na tej trasie" – podkreślił rzecznik CPK. W związku z tym CPK uważa, że wydłużenie odcinka KDP przygotowywanego przez spółkę w stronę Lwowa wpisuje się plan odbudowy Ukrainy po wojnie i zapowiadane skierowanie unijnych korytarzy TEN-T przez terytorium naszego sąsiada.