Zdjęcie: Pixabay
24-07-2024 13:34
Koleje Białoruskie i Koleje Rosyjskie przywrócą latem transgraniczny ruch pasażerski między Smoleńskiem a Orszą. Wcześniej przywrócono ruch transgraniczny między obwodami pskowskim i witebskim - poinformował szef białoruskiego Departamentu Organizacji Transportu Pasażerskiego Siarhiej Szemet.
Jednak z podanych szczegółów wynika, że nie chodzi tutaj o bezpośrednie połączenia kolejowe, a przesiadanie się pasażerów do pociągów operatorów krajowych na stacjach granicznych. Na konferencji prasowej poinformowano również, że Białoruś będzie wykorzystywać 14 portów w Rosji do eksportu swoich towarów. Według przedstawicielki Kolei Białoruskich Iriny Kaplewskiej, w kesporcie kolejowym udało się pozyskać preferencyjne upusty na opłaty tranzytowe ze strony Rosji, Kazachstanu, Turkmenistanu i Uzbekistanu.
„Dzięki współpracy kolei Rosji, Chin, Kazachstanu, Iranu, Azerbejdżanu, Turkmenistanu powstały nowe ramy transportowo-logistyczne transportu białoruskiego eksportu w ramach tras Wschód-Zachód i Północ-Południe. Białoruskie towary są eksportowane koleją do ponad 90 krajów świata. W porównaniu z ubiegłym rokiem dodano takie kraje jak Senegal, Peru, Mali, Urugwaj i Etiopia” - powiedziała Kaplewska, nie podając jednak żadnych danych. Można więc przypuszczać, że podane kierunki są pojedynczymi transportami, z promowanej ostatnio przez reżim, propagandy współpracy z "Globalnym Południem".
Zresztą jak przyznała przedstawicielka KB, głównym kierunkiem białoruskiego transportu kolejowego to port w Petersburgu. "Obecnie przewozimy tam produkty naftowe i lwią część nawozów potasowych” - powiedziała. Według niej ten kierunek pozostanie głównym, a ruch zostanie tam zwiększony. Podpisano porozumienie ze stroną rosyjską w sprawie zwiększenia przepustowości na tym kierunku. Prace mają się zakończyć w 2026 roku.