geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Wpływ sankcji na białoruski import samochodów do Rosji

Dodał: Andrzej Widera

25-06-2025 08:39


Z analizy danych przedstawionych przez dyrektora rosyjskiego Autostatu, Siergieja Tielikowa, wynika drastyczny spadek reeksporu samochodów z Białorusi do Rosji. W pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku import z Białorusi skurczył się trzykrotnie, osiągając zaledwie 10,5 tysiąca pojazdów w porównaniu do ponad 30 tysięcy w analogicznym okresie roku 2024.

Ten gwałtowny spadek tłumaczy się przede wszystkim zmianą przepisów dotyczących opłat recyklingowych w Rosji, obowiązującą od 1 października 2024 roku. Zgodnie z nowymi regulacjami, aby uniknąć komercyjnej opłaty recyklingowej za samochód sprowadzony z krajów EAEU, w tym z Białorusi, od momentu odprawy celnej musi upłynąć co najmniej 12 miesięcy.

Warto zauważyć, że spadek reeksportu nie dotyczy wszystkich kategorii pojazdów w równym stopniu. Import nowych samochodów oraz tych młodszych niż trzy lata odnotował stosunkowo niewielki spadek, wynoszący zaledwie 19% w porównaniu z rokiem poprzednim. Stanowią one obecnie około 60% całkowitego wolumenu importu samochodów z Białorusi do Rosji. "Niemniej jednak, statystyka pokazuje, że w przypadku nowych samochodów spadek nie jest tak gwałtowny – zaledwie 19% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku." – zaznacza Tielikow. Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku samochodów starszych niż trzy lata, gdzie import z Białorusi do Rosji zmniejszył się aż pięciokrotnie.

Dysproporcja ta wynika z utrzymującej się dla Rosjan opłacalności sprowadzania nowszych, droższych samochodów przez Białoruś. Pojazdy te, często objęte sankcjami, są transportowane z Europy okrężną drogą przez Turcję, a na Białoruś trafiają wyłącznie w celu skorzystania z ulg celnych, wykorzystując białoruskie przepisy. Wśród najczęściej reeksportowanych modeli znalazły się Mercedes-Benz G-klasa (451 sztuk), BMW X5 (449 sztuk) i BMW X7 (378 sztuk). Co więcej, w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku przez Białoruś przeszły także ekskluzywne marki, takie jak 23 Ferrari, 14 Lamborghini, 11 Bentleyów, 9 Rolls-Royce'ów, 5 McLarenów i 4 Maserati.

Ta statystyka wyraźnie wskazuje, że "ograniczenia sankcyjne najmniej odczuwają ludzie z wysokimi dochodami". W przypadku samochodów starszych niż trzy lata, których odprawa celna zależy od pojemności silnika, a nie od wartości, Rosjanom bardziej opłaca się dokonywać jej bezpośrednio w Rosji, płacąc pełną stawkę i niewielką opłatę recyklingową. Prognozy na drugą połowę 2025 roku wskazują na dalsze zmniejszenie ogólnych wskaźników importu, głównie z powodu dalszego spadku udziału samochodów starszych niż trzy lata w reeksporcie z Białorusi.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024