Zdjęcie: Pixabay
21-05-2024 14:33
Ukraińscy kierowcy ciężarówek blokują drogi - pod koniec kwietnia ukraińskie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (AsMAP) zgłosiło przypadki, w których kierowcy ciężarówek zostali zwolnieni ze swoich kursów i przewiezieni do terytorialnych centrów mobilizacyjnych. Nie pozostało to niezauważone wśród kierowców ciężarówek. Zdarzały się już przypadki kierowców zajmujących się transportem międzynarodowym, którzy zostawiali swoje pojazdy po drugiej stronie granicy, aby uniknąć powrotu na Ukrainę.
Pod koniec kwietnia w elektronicznej kolejce do opuszczenia Ukrainy znajdowało się 13 000 ciężarówek, podczas gdy 20 maja było ich tylko 3 800. Od 17 maja, w przeddzień wejścia w życie ustawy mobilizacyjnej, kolejki ciężarówek na granicy zmniejszyły się o 60%. Jednocześnie niektórzy kierowcy zablokowali autostradę Kijów-Odessa. Zakłócenia w transporcie towarowym mogą mieć wpływ na całą gospodarkę. Ciężarówki przewożą towary w całym kraju, w tym na potrzeby infrastruktury krytycznej. Eksportują ukraińskie towary i importują żywność, maszyny, odzież - krótko mówiąc, większość tego, co widzimy na półkach supermarketów.
Na Ukrainie działa ponad 30 000 licencjonowanych międzynarodowych przewoźników towarowych, a kolejne 12 000 to przewoźnicy krajowi. W obu przypadkach około 70% ich personelu to indywidualni przedsiębiorcy, wyjaśnia Serhiy Derkacz, wiceminister ds. rozwoju społeczności, terytoriów i infrastruktury. Dlaczego firmy nie złożyły wcześniej wniosku o rezerwację [chodzi o system zwolnień z mobilizacji dla pracowników - red.] ? Przede wszystkim, jak wspomniano powyżej, większość przewoźników to indywidualne działalności gospodarcze, których nie obejmuje system rezerwacji.
Obecnie różne departamenty zastanawiają się, jak zmienić procedurę rezerwacji w przedsiębiorstwach. Derkacz wyjaśnia, że rząd proponuje rozszerzenie kryteriów rezerwacji dla kierowców ciężarówek i autobusów pasażerskich. Ministerstwo Odbudowy proponuje umożliwienie rezerwacji przewoźników IDG pod pewnymi warunkami. Na przykład, jeśli mają zezwolenia na transport międzynarodowy. Ministerstwo Odbudowy przekazało także Ministerstwu Gospodarki kategorie stanowisk w transporcie, które powinny być krytyczne, wśród których znajdują się kierowcy transportu komercyjnego (towarowego lub osobowego). Problem taki jest jednak uniwersalny dla wszystkich branż i wymaga ogólnego rozwiązania na szczeblu rządowym.