Zdjęcie: Ferryshipingnews
20-01-2023 10:23
Jak poinformował rosyjski operator linii promowych Oboronlogistics LLC, uruchomiono rejsy promowe przeznaczone tylko dla pojazdów samochodowych. Prom „Generał Czerniachowski” przypłynął w pełni załadowany samochodami z Ust-Ługi do Bałtijska 15 stycznia. Następny taki rejs zaplanowany jest na 29 stycznia na pokładzie „Marszałka Rokossowskiego”. Dwa kolejne odbędą się 18 i 25 lutego. Firma dodała, że jeśli rozwiązanie okaże się skuteczne, to w przyszłości będą wykonywane rejsy całkowicie „samochodowe”.
Tymczasem kwestia transportu oraz nałożone ograniczenia na tranzyt kolejowy, a także wzrost cen transportu są dużą kulą u nogi dla gospodarki obwodu. Grupa Eurocement poinformowała, że w obwodzie kaliningradzkim spodziewany jest wzrost cen cementu w 2023 roku. Wynika to ze wzrostu kosztów taryf transportu kolejowego, a także kosztów powiązanych produktów do produkcji materiałów budowlanych.
W tej chwili największy producent wznowił kolejowe dostawy cementu do obwodu kaliningradzkiego. W styczniu wyślą w tranzycie przez Litwę ok. 14 tys. ton produktów. Jednocześnie firma widzi ryzyko niedoboru w regionie, ponieważ Litwa wciąż nie potwierdziła tzw. kwot tranzytowych, czyli dopuszczonych wielkości tranzytu w poszczegołnych rodzajach towarów. "Spodziewamy się, że będziemy w stanie przewieźć koleją mniej więcej taką samą ilość cementu, jak w 2022 roku” – powiedział Denis Nazarow, dyrektor ds. zakupów i logistyki w Eurocement. W 2022 roku producent dostarczył na budowy w obwodzie kaliningradzkim około pół miliona ton cementu. Spółka przydzieliła dodatkowe zdolności przewozowe, zmiany załadunkowe oraz zwiększyła liczbę wagonów. Oprócz kolei Eurocement przewozi ładunki drogą morską.