geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Porozumienie w Wilnie: kluczowe znaczenie Rail Baltica dla krajów bałtyckich

Dodał: Andrzej Widera

28-05-2025 10:17


W Wilnie ministrowie transportu z 12 krajów Europy Północnej i Wschodniej jednomyślnie podjęli decyzję o zacieśnieniu współpracy na rzecz rozwoju strategicznej infrastruktury transportowej oraz zwiększenia mobilności wojskowej na kontynencie. Ich wspólne oświadczenie wsparli również wysocy przedstawiciele Unii Europejskiej i NATO.

Podkreślono, że inwestycje w drogi, linie kolejowe, porty morskie i lotniska to nie tylko poprawa jakości i odporności europejskiej sieci transportowej, ale też realne wzmocnienie zdolności obronnych. „Rail Baltica, która połączy kraje bałtyckie z Europą Zachodnią przez Polskę, z projektu o wymiarze komercyjnym staje się dziś nieodłącznym elementem bezpieczeństwa” – zaznaczył litewski minister transportu Eugenijus Sabutis.

Mimo rosnących kosztów realizacji inwestycji, kraje bałtyckie deklarują determinację w jej kontynuacji i wspólnie zabiegają o dodatkowe środki z budżetu UE na lata 2028–2034. Sabutis podkreśla, że termin zakończenia budowy do 2030 roku jest realny, choć historia projektu sięga aż 1987 roku. „Może i cierpliwość się wyczerpuje, ale tempo prac jest rzeczywiste, a cel w zasięgu” – powiedział podczas wizyty na placu budowy w Jonawie. Kluczowym wyzwaniem jest dziś dostosowanie infrastruktury do wymagań mobilności wojskowej – zwłaszcza ocena, czy konstrukcje zaprojektowane wcześniej są w stanie wytrzymać ciężar sprzętu wojskowego.

Wspólnie z ministrami z Estonii i Łotwy Sabutis podpisał także porozumienie dotyczące wspólnych działań w celu uzyskania większego dofinansowania unijnego. „To, czy pieniędzy zabraknie, zależy od efektów naszych negocjacji z Komisją Europejską. Jeśli będą udane, projekt zakończymy zgodnie z planem” – zapewnił. Równocześnie zaznaczył, że poprzez postęp prac państwa regionu chcą udowodnić swoją wiarygodność jako partnerzy inwestycyjni. Zgodnie z planem, jeszcze w tym roku roboty budowlane rozszerzą się na 114-kilometrowy odcinek, a do końca 2025 r. ma być podpisana umowa na projektowanie trasy z Kowna do granicy z Polską.

Dyrektor generalny państwowej spółki Koleje Litewskie (LTG), Egidijus Lazauskas, podkreślił, że na obecnym etapie dostępne fundusze – około 1,5 miliarda euro z Komisji Europejskiej – są wystarczające, ale rozmowy o kolejnych środkach na lata 2026–2028 już się toczą. „Zamierzamy wykorzystać środki z różnych funduszy, także te przeznaczone na mobilność wojskową, i nie planujemy korzystać ze środków krajowych” – zaznaczył. Przygotowanie wykonawców jest według niego kluczowym elementem sprawnego ukończenia projektu – w tym kontekście prowadzone są rozmowy nie tylko z firmami z regionu, ale również z Turcji.

Zakończenie inwestycji do 2030 roku wymaga jeszcze około 10 miliardów euro, z czego 4 miliardy przypadają na Litwę. Ministrowie transportu Estonii, Łotwy i Polski zgodnie podkreślają, że projekt ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa całego regionu. „Rail Baltica to nie jest kolej dla turystów. To projekt o kluczowym znaczeniu dla obrony i mobilności wojskowej” – zaznaczył estoński minister Kuldar Leis. Estonia już zawarła kontrakty o wartości 700 milionów euro na zakup infrastruktury kolejowej i taboru. „Region jest naszym priorytetem – zarówno dla ludzi, towarów, jak i obronności. Zrobimy wszystko, aby projekt był jak najszybciej użyteczny” – dodał łotewski minister Atis Švinka. Minister infrastruktury Polski Dariusz Klimczak zapewnił natomiast, że „państwa regionu będą mówiły jednym silnym głosem” w rozmowach z Unią Europejską o finansowaniu tej strategicznej inwestycji.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024