Zdjęcie: Pixabay
16-12-2025 13:53
Od początku inwazji Rosji na Ukrainę w łotewskiej przestrzeni powietrznej odnotowano znaczący wzrost zakłóceń sygnału GPS. Według danych zebranych w ciągu jedenastu miesięcy bieżącego roku, liczba takich incydentów wyniosła 1228, co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
W listopadzie zarejestrowano 55 przypadków zakłóceń, o prawie 28% mniej niż w analogicznym miesiącu 2022 roku. W ubiegłym roku całkowita liczba zakłóceń wyniosła 820, w 2023 roku odnotowano 342, natomiast w 2022 roku jedynie 26. Łotewska służba lotnicza (LGS) podkreśla, że dane nie są ujmowane według poszczególnych przewoźników.
Przedstawiciele LGS wskazują, że zakłócenia pojawiły się w momencie rozpoczęcia działań wojennych w Ukrainie i mają z nimi powiązanie. Z kolei Łotewska Agencja Lotnictwa Cywilnego (CAA) informuje, że wszystkie zgłoszenia dotyczące problemów z GPS są szczegółowo analizowane. Pomimo wpływu na standardowe procedury lotnicze, zakłócenia nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa samolotów ani w ruchu tranzytowym, ani na trasach na i z Łotwy.
CAA przypomina, że systemy bezpieczeństwa lotów opierają się na wielu źródłach danych, dzięki czemu pojedyncze zakłócenia sygnału GPS nie wpływają na bezpieczeństwo. Każdy przypadek jest również centralnie dokumentowany i analizowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. LGS, będąc w pełni państwowym przedsiębiorstwem, odpowiada za świadczenie usług nawigacyjnych dla użytkowników przestrzeni powietrznej, natomiast CAA realizuje nadzór nad wykorzystaniem łotewskiego nieba, bezpieczeństwem lotów cywilnych oraz zgodnością działalności lotniczej z przepisami ochrony środowiska.