geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Pierwszy, "zielony", szlak morski ładunków kontenerowych z portu w Rydze

Dodał: Andrzej Widera

17-09-2024 08:35


18 września do portu w Rydze przypłynie pierwszy ekologiczny kontenerowiec X-PRESS ECO UMANDE. Przybycie tego statku zainauguruje regularną obsługę kontenerowców na "zielonej" trasie żeglugowej X-Press Feeders Rotterdam - Antwerpia - Kłajpeda - Ryga - Rotterdam, która będzie obsługiwana wyłącznie przez statki napędzane zielonym metanolem (alternatywnym paliwem, które wytwarza co najmniej 60% mniej emisji niż konwencjonalne paliwa morskie).

Statek ECO UMANDE został zbudowany w Chinach w stoczni New Dayang. Ma pojemność 1,260 TEU kontenerów i długość 148 metrów. Statek jest wyposażony w silniki dwupaliwowe, które mogą być zasilane konwencjonalnym paliwem lub zielonym metanolem. X-Press Feeders wykorzystuje zielony metanol OCI Global, który posiada certyfikat ISCC EU (International Sustainability and Carbon Certification) i zmniejsza emisję gazów cieplarnianych nawet o 65%. Statek jest również wyposażony w system zasilania z lądu, który umożliwia dalszą redukcję emisji w portach i terminalach.

X-Press Feeders dąży do osiągnięcia zerowej emisji do 2050 r. i zostania najbardziej ekologicznym morskim przewoźnikiem kontenerowym. Firma zamówiła 14 statków dwupaliwowych, z których 4 zostały już dostarczone i działają w Europie, zapewniając pierwszą w regionie ekologiczną sieć zasilaną metanolem. Z drugiej strony port w Rydze zwiększa swoją przewagę konkurencyjną, dołączając do X-Press Feeders i innych europejskich portów w promowaniu ekologicznej żeglugi i tworzeniu bardziej ekologicznych szlaków żeglugowych.

Transport kontenerowy i logistyka kontenerowa to szczególnie ważny segment działalności portu w Rydze. W ubiegłym roku, po raz pierwszy w historii Portu Ryga, ładunki skonteneryzowane były największą grupą ładunkową i stanowiły 27% całkowitego portfela ładunków portu. Jednocześnie rok w segmencie kontenerowym zakończył się nowym rekordem - po raz pierwszy w historii obsłużono ponad 5 mln ton ładunków kontenerowych (465,4 tys. TEU). W porównaniu z rokiem poprzednim wolumen kontenerów wzrósł o +9,8%. Tegoroczne dane pokazują, że wzrost w segmencie kontenerowym jest kontynuowany - w ciągu 8 miesięcy port obsłużył 3,25 mln ton ładunków kontenerowych (321,1 tys. TEU), czyli o 1,4% więcej niż w roku ubiegłym. Udział ładunków kontenerowych w portfelu ładunkowym portu wynosi obecnie 28%.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024