geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Pierwszy, "zielony", szlak morski ładunków kontenerowych z portu w Rydze

Dodał: Andrzej Widera

17-09-2024 08:35


18 września do portu w Rydze przypłynie pierwszy ekologiczny kontenerowiec X-PRESS ECO UMANDE. Przybycie tego statku zainauguruje regularną obsługę kontenerowców na "zielonej" trasie żeglugowej X-Press Feeders Rotterdam - Antwerpia - Kłajpeda - Ryga - Rotterdam, która będzie obsługiwana wyłącznie przez statki napędzane zielonym metanolem (alternatywnym paliwem, które wytwarza co najmniej 60% mniej emisji niż konwencjonalne paliwa morskie).

Statek ECO UMANDE został zbudowany w Chinach w stoczni New Dayang. Ma pojemność 1,260 TEU kontenerów i długość 148 metrów. Statek jest wyposażony w silniki dwupaliwowe, które mogą być zasilane konwencjonalnym paliwem lub zielonym metanolem. X-Press Feeders wykorzystuje zielony metanol OCI Global, który posiada certyfikat ISCC EU (International Sustainability and Carbon Certification) i zmniejsza emisję gazów cieplarnianych nawet o 65%. Statek jest również wyposażony w system zasilania z lądu, który umożliwia dalszą redukcję emisji w portach i terminalach.

X-Press Feeders dąży do osiągnięcia zerowej emisji do 2050 r. i zostania najbardziej ekologicznym morskim przewoźnikiem kontenerowym. Firma zamówiła 14 statków dwupaliwowych, z których 4 zostały już dostarczone i działają w Europie, zapewniając pierwszą w regionie ekologiczną sieć zasilaną metanolem. Z drugiej strony port w Rydze zwiększa swoją przewagę konkurencyjną, dołączając do X-Press Feeders i innych europejskich portów w promowaniu ekologicznej żeglugi i tworzeniu bardziej ekologicznych szlaków żeglugowych.

Transport kontenerowy i logistyka kontenerowa to szczególnie ważny segment działalności portu w Rydze. W ubiegłym roku, po raz pierwszy w historii Portu Ryga, ładunki skonteneryzowane były największą grupą ładunkową i stanowiły 27% całkowitego portfela ładunków portu. Jednocześnie rok w segmencie kontenerowym zakończył się nowym rekordem - po raz pierwszy w historii obsłużono ponad 5 mln ton ładunków kontenerowych (465,4 tys. TEU). W porównaniu z rokiem poprzednim wolumen kontenerów wzrósł o +9,8%. Tegoroczne dane pokazują, że wzrost w segmencie kontenerowym jest kontynuowany - w ciągu 8 miesięcy port obsłużył 3,25 mln ton ładunków kontenerowych (321,1 tys. TEU), czyli o 1,4% więcej niż w roku ubiegłym. Udział ładunków kontenerowych w portfelu ładunkowym portu wynosi obecnie 28%.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024