Zdjęcie: Pixabay
05-09-2024 11:51
Rosyjska Państwowa Transportowa Spółka Leasingowa ogłosiła przetarg na budowę dwóch promów kolejowo-samochodowych dla Obwodu Królewieckiego. Jak wynika z opublikowanych dzisiaj informacji, nastąpiła pewna zmiana w stosunku do poprzednich zapowiedzi. Dwa nowe promy pozwolą zwiększyć przepustowość na strategicznie ważnej trasie, zwiększyć ilość przewożonych ładunków do i z obwodu królewieckiego, a także zapewnić bezpieczeństwo transportu w obwodzie królewieckim - poinformowała spółka.
Z opublikowanego komunikatu wynika, że promy zostaną zbudowane według "rosyjskiego projektu"."Budowa statków zostanie sfinansowana przez Fundusz Dobrobytu Narodowego (FNB), co zapewni korzystną stawkę leasingu. Podpisanie wiążącej umowy z dostawcą spodziewane jest do końca września 2024 roku. Zgodnie z warunkami zakupu, oba promy mają zostać dostarczone w 2028 roku”.
Przypomnijmy, że według wcześniejszych informacji promy miały zostać zbudowane w stoczni Zvezda na Dalekim Wschodzie, co jednak wiąże się z pewnymi problemami, które opisywaliśmy. Za podstawę miały posłużyć projekty "Marszałka Rokossowskiego" i "Generała Czerniachowskiego" - prmoów zbudowanych w Turcji. "Ma to na celu uniezależnienie ich od importowanego sprzętu." - czytamy z kolei w informacji prasowej.
Te same przesłanki stoją za drugą informacją dnia z tej branży, gdyż na linii Królewiec-Petersburg został wprowadzony trzeci „antysankcyjny” masowiec - jak to określiły media. Statek „Swietłogorsk” został zakupiony przez firmę „Leo Logistics”. Statek został zakupiony kosztem kredytu preferencyjnego. Wcześniej nosił nazwę PACIFIC, po przybyciu do Królewca w maju został przemianowany na „Swietłogorsk”. Pod koniec 2022 r. władze zatwierdziły kredyty preferencyjne dla trzech firm armatorskich na zakup statków do transportu do obwodu królewieckiego. Poza "Swietłogorskiem" pływają również masowce „Zelenogradsk” i „Jantarny”.