Zdjęcie: ltg.lt
25-11-2025 12:11
LTG Infra, spółka należąca do litewskiej grupy LTG, odnowiła umowę z polskim zarządcą infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dotyczącą wzajemnej pomocy w sytuacjach awaryjnych na europejskiej linii kolejowej o rozstawie torów 1435 mm. Zgodnie z porozumieniem, w razie potrzeby strona polska udzieli technicznego wsparcia Litwie, co ma wzmocnić bezpieczeństwo i odporność infrastruktury.
Egidijus Lazauskas, prezes LTG, podkreślił, że dokument wykracza poza ramy typowej pomocy technicznej. „To wspólne zobowiązanie do zapewnienia niezawodnego i bezpiecznego funkcjonowania europejskiej linii kolejowej. Współpraca z polskim partnerem zwiększa nasze zdolności reagowania i buduje zaufanie między krajami. Pokazuje gotowość do utrzymania ciągłości strategicznego połączenia w sytuacjach kryzysowych” – zaznaczył.
Piotr Wyborski, szef PKP PLK, wskazał, że odnowienie porozumienia jest wyrazem wspólnej odpowiedzialności za projekt Rail Baltica. „Tworzymy bezpieczniejszą i odporniejszą sieć kolejową w Europie. Nasze zespoły i specjalistyczny sprzęt są gotowe do wsparcia Litwy w razie potrzeby. Partnerstwo to praktyczny krok w kierunku zapewnienia płynnego ruchu oraz wzmocnienia bezpieczeństwa strategicznego szlaku w regionie” – dodał.
Choć w ostatnich pięciu latach na tej trasie nie odnotowano incydentów, umowa pozostaje istotnym elementem zabezpieczenia infrastruktury. Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Infra, podkreślił, że regularna konserwacja torów, często ograniczana przez brak środków, jest kluczowa dla bezpieczeństwa i niezawodności przewozów. Obecnie europejska linia 1435 mm służy przewozowi ładunków przez LTG Cargo, transportom ładunków oraz w celach mobilności wojskowej. Trasa Kowno–Łódź–Duisburg obsługiwana jest trzema intermodalnymi pociągami tygodniowo. Korzystanie z tej linii ułatwia przewozy do i z Europy Zachodniej, gdyż nie wymaga przekładania towarów na tory o innym rozstawie, co oszczędza czas i koszty.
LTG Infra i PKP PLK współpracują również przy diagnostyce torów za pomocą specjalistycznego taboru, regularnie monitorującego stan infrastruktury 1435 mm. Obie firmy kontynuują rozwój infrastruktury kolejowej zgodnej z europejskimi standardami, co w przyszłości ma przyspieszyć i usprawnić połączenia między państwami.