Zdjęcie: Pixabay
30-06-2023 12:35
Budowa infrastruktury na granicy wschodniej przebiega bez większych opóźnień, ale trzeba znaleźć rozwiązania, które ją przyspieszą – powiedział łotewski minister spraw wewnętrznych Māris Kučinskis. Podczas wizyty ministra na granicy odbyły się rozmowy z szefami instytucji podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Ministerstwu Finansów, a także ekspertami na temat możliwości szybszej budowy infrastruktury granicznej.
"Obecna sytuacja geopolityczna wymaga możliwości znalezienia rozwiązań dla szybszej poprawy infrastruktury, a tym samym naprawienia tego, co zostało pominięte w poprzednich latach - przez trzy lata nie zrobiono nic, aby wzmocnić bezpieczeństwo granic. Dziś mogę powiedzieć, że wiele zostało zrobione, ale pytanie brzmi, jak przyspieszyć pozostałe prace" - powiedział Kučinskis.
Minister zauważył również, że celnicy i straż graniczna pracują w sytuacji kryzysowej - codziennymi wyzwaniami dla straży granicznej są nielegalni migranci przekraczający granicę, których liczba waha się średnio od 20 do 30 osób dziennie, z kolei dla organów celnych około 70% wszystkich środków kontroli jest związanych ze stosowaniem systemu sankcji. W tym kontekście Służba Celna (VID) wszczęła 170 postępowań karnych w związku z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi, a łącznie w tym roku Służba Celna uniemożliwiła prawie 1700 próbom przewozu towarów objętych sankcjami i około 1500 prób wywozu gotówki do Rosji.
"Mam nadzieję, że do połowy sierpnia uda nam się osiągnąć porozumienie w sprawie harmonogramu zakończenia budowy infrastruktury granicznej na granicy łotewsko-rosyjskiej i znacznie bardziej ambitnego tempa budowy bariery na granicy łotewsko-białoruskiej" - powiedział Arvils Ašeradens minister finansów. Obecnie trwa pierwszy etap budowy infrastruktury wzdłuż granicy łotewsko-białoruskiej. Ogrodzenie zostało zbudowane na długości 63,7 km, czyli 75% planowanej długości.
W drugim etapie rozpoczęto prace budowlane na dwóch z siedmiu odcinków. Szacowana data zakończenia drugiego etapu to koniec 2024 r., natomiast budowa ogrodzenia ma zostać ukończona tak szybko, jak to możliwe. W trzecim etapie, na 16,7-kilometrowym odcinku wzdłuż Dźwiny, trwają badania projektowe i inżynieryjne. Przygotowano też szczegółową ekspertyzę dotyczącą oddania do użytku 230 kilometrów wybudowanej infrastruktury, w tym około 95,2 kilometrów ogrodzenia, na potrzeby budowy zabezpieczenia na granicy łotewsko-rosyjskiej.