Zdjęcie: Pixabay
07-04-2025 09:44
Być może od 2028 roku mieszkańcy Litwy będą mogli korzystać z cyfrowych praw jazdy, które mają stać się standardem w całej Unii Europejskiej. Nowy dokument, dostępny w ramach tzw. europejskiego portfela tożsamości cyfrowej, będzie integralną częścią aplikacji mobilnej zawierającej również inne przydatne usługi. Choć testy na Litwie trwają od 2023 roku, ich efekty mogą wpłynąć na wdrożenie tego rozwiązania w skali całej wspólnoty.
Prace nad projektem prowadzą m.in. Departament Informacji i Komunikacji, państwowa spółka „Regitra” oraz wypożyczalnia samochodów. Jak tłumaczy kierowniczka projektu „Potential”, Vilma Misiukonienė, aktualnie testowana jest interoperacyjność – czyli sprawdzanie, czy funkcjonariusz z innego kraju może odczytać dokument bez błędów i zgodnie z oczekiwaniami: „Sprawdzamy, czy wszystkie parametry są odczytane prawidłowo, czy nie ma błędów i czy zapewniona jest zgodność systemów”.
Cyfrowe prawo jazdy będzie zgodne z normami ISO i zawierać najważniejsze informacje: status uprawnień do prowadzenia pojazdów, kategorie, termin ważności oraz inne dane związane z kierowcą. Aplikacja może również posłużyć jako kanał komunikacji – użytkownik otrzyma powiadomienia np. o zbliżającym się końcu ważności badań lekarskich czy przeglądu technicznego pojazdu.
Dokładny koszt projektu na Litwie nie jest jeszcze znany, jednak wiadomo, że inne kraje, jak np. Finlandia, rozpoczęły przygotowania znacznie wcześniej i zainwestowały już ponad 10 milionów euro. Wprowadzanie cyfrowych praw jazdy wpisuje się w szersze zmiany prawa unijnego. Kierowcy wciąż będą mogli wnioskować o fizyczny dokument, jednak w przyszłości cyfrowa wersja ma stać się podstawową formą. Nowe regulacje przewidują również, że decyzje o zakazie prowadzenia pojazdów będą obowiązywały we wszystkich państwach członkowskich, nie tylko tam, gdzie doszło do wykroczenia. Ma to zapewnić lepszą ochronę uczestników ruchu drogowego i szybszą wymianę informacji pomiędzy krajami.
UE planuje również zaostrzenie kar wobec początkujących kierowców – szczególnie za jazdę pod wpływem alkoholu, niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa lub nieprawidłowe przewożenie dzieci. Dodatkowo państwa będą mogły skracać ważność praw jazdy kierowców powyżej 65. roku życia. Wszystko to wpisuje się w dążenie do większego bezpieczeństwa i spójności w ramach wspólnoty.