Zdjęcie: Wikipedia
16-10-2023 10:49
Doradca prezydenta Litwy Gitanasa Nausedy, Jarek Niewierowicz powiedział w trakcie wywiadu, że budowę europejskiej kolei „Rail Baltica” na Litwie można przyspieszyć bez czekania na zatwierdzenie przez Komisję Europejską niezbędnego do jej dalszej budowy finansowania.
Według niego zarówno rząd, jak i Koleje Litewskie („Lietuvos geležinkeliai”) mogłyby przejąć inicjatywę i wspólnie z Narodową Agencją Rozwoju i bankiem „Invega” lub innymi instytucjami finansowymi samodzielnie zorganizować finansowanie. „Ten rząd ma jeszcze rok na zastanowienie się, jak przyspieszyć budowę odcinka Wilno-Kowno-granica z Polską. Wielokrotnie rozmawialiśmy o tym z Ministerstwem Transportu i Komunikacji, że ze względu na specyfikę finansowania dostępnego z Unii Europejskiej, projekt może być rozwijany bez czekania na jego pełne przyznanie, dopóki wszystkie pieniądze nie zostaną wpłacone na konto Lietuvos Geležinkeliai" - powiedział Niewierowicz.
"Koleje litewskie z pewnością mogą podjąć inicjatywę, być może wspólnie z Narodową Agencją Rozwoju i nowym bankiem rozwoju Invega, aby samodzielnie zorganizować finansowanie. Myślę, że jest to obecnie bardzo atrakcyjny projekt, również w sensie makroekonomicznym, wracając do stymulowania gospodarki i propozycji, aby sektor prywatny zapewnił tymczasowe finansowanie do czasu pojawienia się pieniędzy europejskich", dodał.
Według Niewierowicza, gdy projekt techniczny będzie gotowy, budowa mogłaby rozpocząć się natychmiast, bez czekania na decyzje krajów sąsiednich lub KE o wypłacie środków. Według doradcy prezydenta, Rail Baltica przeciąga się z powodu wyzwań organizacyjnych, nieporozumień między partnerami projektu, a także wyzwań technologicznych i komercyjnych.
Na Rail Baltica przeznaczono ponad 1,2 mld euro na lata 2014-2021, z czego 85% pochodzi z instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Całkowity koszt projektu miał wcześniej wynieść około 5,8 mld euro, ale później podano, że wzrośnie do 7 mld euro, jednak obecnej wysokości tych kosztów nie podano. Według Ministerstwa Transportu i Komunikacji, cały projekt Rail Baltica łączący kraje bałtyckie z Europą ma zostać ukończony w 2030 roku, podczas gdy połączenie między Litwą a Polską ma zostać ukończone w 2028 roku.