geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Estonia rezygnuje z łotewskiej oferty Air Baltic

Dodał: Andrzej Widera

03-07-2025 12:54


Estońska decyzja o odrzuceniu propozycji zakupu udziałów w łotewskiej linii lotniczej Air Baltic wywołała debatę o interesach strategicznych  i przyszłości połączeń lotniczych regionu. Minister infrastruktury Kuldar Leis ogłosił, że rząd nie przystąpi do zakupu do 10% udziałów za 14 milionów euro, mimo że identyczną ofertę otrzymały także Litwa oraz niemiecka Lufthansa, która zdecydowała się wejść do spółki. „Air Baltic to ważny partner, ale Estonia nie obejmie w nim udziałów” – podkreślił Leis, zaznaczając przy tym, że jednym z powodów odmowy była kondycja finansowa przewoźnika.

Leis przyznał, że Estonia miała dwie potencjalne ścieżki zaangażowania: nabycie udziałów już w lipcu lub dołączenie jako inwestor strategiczny w przypadku przyszłego IPO. Jednak brak jednoznacznych informacji o ofercie publicznej uniemożliwił podjęcie konkretnej decyzji. Jednocześnie minister zaznaczył, że kraj koncentruje się na rozwoju portu lotniczego w Tallinnie, który do 2030 roku ma obsługiwać pięć milionów pasażerów rocznie. Przez najbliższe trzy lata opłaty lotniskowe mają pozostać na niezmienionym poziomie, by przyciągnąć więcej przewoźników oraz zachęcić ich do bazowania w Estonii. „Współpracujemy z Air Baltic, by traktowali Estonię jako rynek macierzysty – rozwój lotniska w Tallinnie przyniesie również korzyści dla nich” – powiedział Leis.

Jednak nie wszyscy podzielają optymizm rządu wobec decyzji o nieangażowaniu się kapitałowo. Estońska Izba Handlowo-Przemysłowa w opublikowanym oświadczeniu wezwała do poważnego rozważenia zakupu udziałów w łotewskim przewoźniku. Zdaniem jej dyrektora generalnego, Maita Paltsa, propozycja Łotwy to nie tylko okazja inwestycyjna, ale również sposób na zabezpieczenie kluczowych interesów kraju, zwłaszcza w zakresie dostępności połączeń bezpośrednich. „Jako małe państwo na peryferiach nie możemy polegać wyłącznie na mechanizmach rynkowych – utrzymanie połączeń lotniczych wymaga świadomych decyzji politycznych” – ocenił Palts. Dodał również, że turystyka stanowi istotną część gospodarki, a łatwy dostęp powietrzny wpływa bezpośrednio na klimat inwestycyjny i konkurencyjność Estonii w ujęciu globalnym.

Choć rząd postawił na rozwój własnej infrastruktury, pytania o długoterminowe skutki tej decyzji pozostają otwarte. „Osłabienie pozycji Estonii w regionie może kosztować więcej niż inwestycja w Air Baltic” – ostrzega Palts.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024