Zdjęcie: Pixabay
25-09-2023 10:55
Estoński minister klimatu Kristen Michal złożył wniosek o przeznaczenie 25,9 mln euro z rządowej rezerwy celowej na pokrycie strat kolei estońskich. Według prognoz straty kolei estońskich wyniosą w tym roku 30,2 mln, w 2024 r. 32 mln, w 2025 r. 34 mln, a w 2026 r. 38 mln euro.
W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży Eesti Raudtee spadły o około 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W sierpniu 2022 roku szef kolei estońskich Kaido Zimmermann powiedział, że wolumen przewozów towarowych na estońskich kolejach spadł o ponad połowę, przy czym ruch pasażerski utrzymał się na tym samym poziomie w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jednocześnie Zimmermann zauważył, że nie jest możliwe zbyt duże podniesienie opłat infrastrukturalnych, aby zrekompensować straty w transporcie towarowym. W ciągu ostatnich pięciu lat (2018–2022) całkowite koszty działalności kolei estońskich wzrosły o prawie 10 proc., co nie jest dużą liczbą, jeśli wziąć pod uwagę, że wskaźnik cen towarów i usług konsumenckich wzrósł o około 40 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto.
„Wolumen przewozów infrastrukturą Kolei Estońskich nie przekroczy w najbliższej przyszłości limitu 5,5 mln ton (w 2021 r. wolumen przewozów wyniósł 12,76 mln ton), a dominować będzie transport pasażerski. Ze względu na sankcje nałożone na Rosję i Białoruś oraz utrzymująca się presja na ceny energii i koszty pracy, w kolejnych latach należy spodziewać się spadku przychodów i zwiększenia wsparcia niezbędnego do zapewnienia równowagi kosztów” – czytamy w prognozie.
Minister wskazuje, że podjęto decyzję o sfinansowaniu strat AS Eesti Raudtee z rezerwy rządowej w 2023 r. w wysokości 25.86 mln euro, ze względu na zobowiązanie państwa wynikające z ustawy o kolei.