geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Białoruskie próby ominięcia sankcji

Dodał: Andrzej Widera

07-02-2022 14:02


Odkąd USA postanowiły ograniczyć dochody reżimu Aleksandra Łukaszenki, nakładając sankcje na jedno z największych przedsiębiorstw w tym kraju, producenta nawozów Belaruskalij, szuka on alternatywnych dróg dostaw na rynek międzynarodowy, m.in. sprawdzając możliwości tranzytu w porcie w Windawie (Ventspils)- dowiedziało się Bałtyckie Centrum Dziennikarstwa Śledczego Re:Baltica.

W dniu 5 października ubiegłego roku na Łotwę przybyła białoruska delegacja, w skład której wchodzili: wiceminister transportu, dyrektorzy generalni przedsiębiorstw państwowych Belaruskalij i Beltamozhtrans oraz szef Białoruskiej Agencji Zagranicznej Współpracy Gospodarczej. Żaden z nich nie znajduje się na liście sankcji, więc nie było powodu do odmowy wjazdu.

Władze łotewskie dowiedziały się o wizycie tylko dlatego, że musiały poinformować Łotewską Agencję Inwestycji i Rozwoju (LIAA) ze względu na ograniczenia pandemiczne nałożone na przyjmowanie zagranicznych przedsiębiorców. Spółka "Kālija Parkas", która zaprosiła białoruską delegację, zaznaczyła, że jest ona potrzebna do realizacji projektów współpracy - potwierdził w rozmowie z "Re:Baltica" Kaspars Rożkalns, dyrektor LIAA, który odrzucił nieformalne zaproszenie na spotkanie z delegacją.

Ivars Landmanis, dyrektor wykonawczy organizacji "Bałtyckie Stowarzyszenie - Transport i Logistyka", powiedział, że kilka przedsiębiorstw z Windawy i Zarząd Portu w tym mieście, spotkało się z białoruską delegacją, aby omówić możliwości zapewnienia tranzytu w obliczu sankcji Unii Europejskiej (i USA, w tym dla produktów białoruskich, ale od października nie podpisano żadnych nowych umów i nie doszło też do ponownych wizyt.

"Należy wykorzystać każdą możliwość w ramach prawa oraz sankcji USA i UE, aby zapewnić zwiększenie przepływu ładunków koleją i przez łotewskie porty. Obecna sytuacja jest bardzo trudna, ponieważ nawet w sytuacji kurczących się ładunków, przedsiębiorstwa starają się w jak największym stopniu utrzymać miejsca pracy, a tym samym dochody i gwarancje socjalne" - powiedział Landmanis.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024