Zdjęcie: Wikipedia
05-10-2023 15:00
W pierwszych latach funkcjonowania Inicjatywy Trójmorza (Three Seas Initative, 3SI) wchodzące w jej skład państwa – nawet te, które przejawiały ambicje uczynienia z niej platformy geopolitycznego oddziaływania – w wymiarze narracyjnym unikały takich stwierdzeń. Przedstawiciele niektórych państw w sposób wyraźny zaznaczali nawet, że Inicjatywa ma charakter jedynie ekonomiczny i nie jest platformą realizacji interesów geopolitycznych w ramach UE czy wobec Rosji.
W efekcie wybuchu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej narracja ta uległa zmianie. W deklaracji ze szczytu w Rydze wskazano, że projekty 3SI wzmacniają „strategiczną odporność regionu” w obecnym kontekście geopolitycznym („Komentarze IEŚ”, nr 619), a w deklaracji z tegorocznego szczytu w Bukareszcie otwarcie zaznaczono nawet, że budowana w ramach Inicjatywy infrastruktura ma służyć także celom wojskowym („Komentarze IEŚ”, nr 949). Niezależnie od deklarowanego stanu, 3SI od początku funkcjonowania miała niebagatelne znaczenie dla wojskowego wymiaru współpracy w regionie.
Komentarz Jakuba Bornio (IEŚ) link do całości w źródle