Zdjęcie: Pixabay
11-01-2024 09:54
Dzisiaj opublikowano nowe, restrykcyjne prawo dotyczące reklamy na Białorusi, o którym pojawiły bsię zapowiedzi w minionym miesiącu. Tak więc na Białorusi reklamowanie studiów i pracy za granicą zostało uznane za zabronione, ale w nocy można reklamować alkohol w telewizji.
Główne przepisy ustawy wejdą w życie po sześciu miesiącach od publikacji. Według nowych przepisów dotyczących zakazu reklamy studiów zagranicznych wyjątkiem jest reklama na stronach internetowych organizacji i indywidualnych przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z zatrudnieniem poza Białorusią i świadczących usługi w zakresie szkoleń poza granicami kraju, przy czym musi być umieszczona ściśle według uzgodnionego tekstu i wyłącznie na stronie internetowej wskazanej przez reklamodawcę we wniosku o zatwierdzenie do Ministerstwa Edukacji i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Ustawa ogranicza umieszczanie i rozpowszechnianie reklam piwa bezalkoholowego i bezalkoholowych napojów piwnych. Co ciekawe, Łukaszenka otrzymuje uprawnienia do ustalania innych ograniczeń w reklamie piwa, napojów o niskiej zawartości alkoholu, piwa bezalkoholowego. Jednocześnie ustawa skraca czas obowiązywania zakazu reklamy piwa i napojów niskoalkoholowych w radiu i telewizji. Zakaz będzie obowiązywał od 7:00 do 21:00. Jednocześnie reklama piwa bezalkoholowego i bezalkoholowych napojów piwnych w telewizji i radiu nie jest ograniczona czasowo. Prawo stanowi, że usługi umieszczania reklam mogą być świadczone przez dystrybutorów reklam wpisanych do rejestru dystrybutorów reklam. Świadczenie usług przez dystrybutorów niewpisanych do rejestru jest nielegalne i zabronione.
Zmieniono również niektóre normy dotyczące umieszczania reklam na budynkach.Reklamy będą mogły być umieszczane na oknach pociągów metra. Obecna wersja ustawy przewiduje całkowity zakaz umieszczania reklam na szybach pojazdów. Dystrybutorzy reklam będą zobowiązani na wniosek władz państwowych do umieszczania na swoich nośnikach reklamy zewnętrznej reklam społecznych z okazji świąt państwowych, świąt narodowych i dat okolicznościowych, a także reklam społecznych z zakresu bezpieczeństwa państwa i bezpieczeństwa publicznego.