geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Kaliningradzki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

USA rozważa zawieszenie sankcji wobec Belaruskali

Dodał: Andrzej Widera

20-05-2022 09:40


USA rozważają możliwość zawieszenia sankcji wobec białoruskiego przemysłu potasowego na okres sześciu miesięcy w zamian za zapewnienie tranzytu kolejowego ukraińskiego zboża do Kłajpedy.

"W tym samym czasie António Guterres sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych i urzędnicy amerykańscy badają inną możliwą trasę eksportu ukraińskiego zboża: na północ koleją przez Białoruś do litewskiego portu w Kłajpedzie - twierdzą urzędnicy amerykańscy. W ramach zachęty dla białoruskiego przywódcy Aleksandra Łukaszenki, amerykańscy urzędnicy twierdzą, że rozważają możliwość zniesienia sankcji wobec białoruskiego przemysłu potasowego na okres sześciu miesięcy" - czytamy w artykule WSJ.

Unia Europejska nie nałożyła sankcji na białoruskie nawozy potasowe. Zakazano dostaw potasu, które nie są związane z nawozami. Jednak Stany Zjednoczone nałożyły restrykcje bezpośrednio na Belaruskali i Białoruską Kompanię Potasową. Żadne sankcje nie zostały nałożone na rosyjskie nawozy, ale główni właściciele rosyjskich firm Uralchem, Eurochem i Fosagro, produkujących nawozy mineralne, podlegają restrykcjom. Eksport jest również utrudniony przez ograniczenia transportowe i finansowe, które zakłócają łańcuchy dostaw. Wiadomo, że białoruski potaż był już transportowany do Chin koleją.

Ewentualne zawieszenie amerykańskich sankcji wobec Belaruskali i BPC zwiększy możliwości eksportu potasu przez Białoruś, ale nie doprowadzi automatycznie do ich całkowitego odblokowania. Opcja złagodzenia sankcji w zamian za tranzyt zboża przez Białoruś do Kłajpedy jest ważna tylko dla tej trasy, którą zainteresowana jest również litewska branża transportowa. Ukraińskie zboże może częściowo zrekompensować straty wynikające z ograniczenia tranzytu białoruskich ładunków z powodu sankcji. Według "WSJ" trasa ta mogłaby zapewnić nie więcej niż 10% przedwojennego eksportu zboża z Ukrainy.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021