Zdjęcie: Avtotor
06-08-2023 09:00
Królewiecki holding samochodowy Awtotor jest największym pracodawcą w rosyjskiej eksklawie. Według podanych przez lokalne media informacji, Awtotor opublikował na swoje stronie wyniki finansowe holdingu za zeszły rok. Według tych danych, do których jednak należy podchodzić krytycznie, przychody Awtotora w 2022 roku spadły o 69%.
"Udział przychodów Awtotor w całkowitym wolumenie wysłanych towarów, wykonanej pracy i świadczonych usług w obwodzie kaliningradzkim w 2022 r. wyniósł 16%. Udział przychodów Awtotor w sektorze produkcyjnym regionu spadł z 42,8% w 2021 r. do 18,9% w 2022 r.", czytamy w raporcie.
Gwałtowny spadek wielkości produkcji był spowodowany zaprzestaniem dostaw komponentów z powodu sankcji międzynarodowych i zawieszeniem istniejących projektów. Spowodowało to znaczny spadek wpływów podatkowych i innych dochodów budżetowych. Według spółki, spadek wielkości produkcji Awtotor w 2022 r. pociągnął za sobą również obniżenie zdolności transportowych regionu. "Jednak Awtotor nadal zapewnia znaczny udział w wykorzystaniu zdolności transportowej Morskiego Portu Handlowego w Królewcu, portu w Piławie (Bałtijsku) i kolei królewieckiej" - twierdzi holding.
"Pomimo kolosalnych strat finansowych, w 2022 roku firma zapewniła inwestycje w nowe projekty, które mają na celu rozwiązanie najważniejszych zadań dla dalszego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego i bezpieczeństwa transportowego kraju, a także utrzymała maksymalny poziom ochrony socjalnej, po raz kolejny potwierdzając status największego przedsiębiorstwa obwodu królewieckiego jako przedsiębiorstwa zaangażowanego społecznie" - mówił Walerij Gorbunow, przewodniczący Rady Dyrektorów "Awtotor Holding".
W 2022 roku, według podawanych wówczas informacji, wielkość produkcji ze względu na sankcje i wycofywanie się zachodnich marek, spadła trzykrotnie. Jednak warto zauważyć, że tylko dzięki dotowaniu przez rząd w Moskwie, produkcji i dalszej działaności tego holdingu, kluczowego dla utrzymania mieszkańców obwodu, obecnie montowane są z gotowych podzespołów samochody chińskich marek BAIC, Kaiyi i SWM. Ponadto holding buduje kilka nowych przedsiębiorstw w Królewcu w ramach specjalnej umowy inwestycyjnej, którą także sponsorują rosyjskie władze centralne.