Zdjęcie: Pixabay
11-07-2024 14:41
Zbiegli oligarchowie Ilan Sor i Wiaczesław Platon, poszukiwani w Mołdawii, zintensyfikowali swoje kampanie dezinformacyjne w sieciach społecznościowych. Według ekspertów WatchDog.MD, w czerwcu obaj wydali około 55 tys. euro na promowanie dezinformacji w serwisie społecznościowym Facebook. To dwukrotnie więcej niż w poprzednim miesiącu.
Według podanych informacji, Ilan Sor wydał około 30 000 euro na reklamę w 84 postach opublikowanych na 14 stronach na Facebooku. Mowa o stronach polityków związanych z Sorem oraz o „stronach patriotycznych”, które szerzyły hasła, że „Mołdawią rządzą cudzoziemcy”, „Rosja powinna być strategicznym partnerem Mołdawii” oraz że jesienne wybory zostaną „sfałszowane”. Kolejne 25 tys. euro na reklamę na Facebooku wydał Wiaczesław Platon, za promocję 71 publikacji, w tym dziennikarki Natalii Morar.
Jak się okazuje, blokowanie stron Ilana Sora, Mariny Tauber, czy Evghenii Guțul nie przyniosło widocznych rezultatów. Jak zauważył WatchDog społeczeństwo obywatelskie i media muszą połączyć siły, aby zwalczać falę dezinformacji. „Obecnie państwo nie posiada skutecznych mechanizmów zwalczania tego typu narzędzi dezinformacji. Firmy META i Alphabet muszą wysłuchać wezwań władz i społeczeństwa obywatelskiego w Mołdawii i zaprzestać wyświetlania reklam oligarchów objętych sankcjami. Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie w tych firmach moderatorów z Mołdawii, gdyż moderatorzy z Rumunii nie znają sytuacji społeczno-politycznej w Mołdawii” – zasugerowali eksperci.