Zdjęcie: ltg.lt
27-05-2025 10:54
W ramach realizacji strategicznego projektu „Rail Baltica” na Litwie trwają intensywne prace nad rozbudową infrastruktury kolejowej. Od początku roku tempo realizacji projektu znacznie wzrosło. Spółka „LTG Infra” ogłosiła przetargi na wykonanie prac budowlanych na kolejnych odcinkach o łącznej długości 68 km, z czego odcinek Remigoła-Bierczuny (Ramygala–Berčiūnai) (24,5 km) czeka na nowego wykonawcę. Obecnie prace trwają już na 46 kilometrze, a do końca roku mają objąć łącznie 114 km. W pierwszej kolejności działania koncentrują się na odcinkach między Kownem a Poniewieżem, gdzie rozpocznie się nowy etap budowy nasypów oraz obiektów inżynieryjnych.
Według Vyčio Žalima, dyrektora generalnego „LTG Infra”, rynek został odpowiednio wcześniej poinformowany o planowanych inwestycjach, by uczestnicy mogli przygotować się na różnorodne projekty infrastrukturalne. Jak podkreślił, „rozwój infrastruktury to skomplikowany proces wymagający dokładnego planowania i przygotowań, a naszą strategią było umożliwienie firmom uczestnictwa na różnych poziomach – zarówno w mniejszych, jak i większych przetargach”. Strategia dzielenia prac na mniejsze odcinki ma na celu ograniczenie ryzyka. „W razie niepowodzenia nie tracimy setek, a tylko dziesiątki kilometrów – to strategia o najniższym poziomie ryzyka” – tłumaczy Justas Vyžintas, odpowiedzialny za zarządzanie projektem „Rail Baltica”.
Najbardziej widowiskowym elementem projektu pozostaje budowa mostu kolejowego przez Niemen w rejonie Janowa – przyszłego najdłuższego mostu kolejowego w regionie bałtyckim. Jego długość wyniesie 1,51 km, a wysokość miejscami sięga 40 metrów. Zastosowano tam trzy różne technologie montażu przęseł, w tym zaawansowane systemy rusztowań przesuwnych. Konstrukcja zaprojektowana jest z poszanowaniem środowiska, bez ani jednej podpory w korycie rzeki, co wynika z wymogów sieci „Natura 2000”. Do tej pory wykonano jedną trzecią prac, zużyto blisko 376 pali, a do zakończenia inwestycji potrzeba będzie 67 000 m³ betonu i ponad 11 000 ton stali zbrojeniowej. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2026 roku.
Równocześnie postępują roboty ziemne i montażowe na odcinku Szwajcaria-Żejmy (Šveicarija–Žeimiai), gdzie realizowana jest pierwsza dziesięciokilometrowa część szybkiej kolei z ponad 40 obiektami inżynieryjnymi, z których część już działa. Wkrótce rozpocznie się układanie torów, a w pierwszej połowie przyszłego roku zakończony ma zostać również odcinek w kierunku Szat o długości niemal 18 km. Jak podkreśla minister transportu Eugenijus Sabutis, „ta kolejowa arteria jest kluczowa nie tylko dla wygody podróżowania, ale i dla bezpieczeństwa państwa”. Z tego względu rząd stawia na przyspieszenie przygotowań w kierunku granicy z Polską oraz w stronę Łotwy. „Rail Baltica” pozostaje priorytetem narodowym i regionalnym, a jego powodzenie zależy od ścisłej współpracy między władzami, wykonawcami i partnerami zagranicznymi.