Zdjęcie: Pixabay
11-04-2023 14:06
Duże litewskie przedsiębiorstwa transportowe szukają sposobów na zmniejszenie znacznych wzrostów kosztów w związku z wymogami Pakietu Mobilności dotyczącymi okresowego powrotu ciężarówek i ich kierowców do kraju rejestracji. Przedsiębiorstwa coraz częściej zakładają filie firm w krajach Unii Europejskiej, gdzie zarejestrowały ponad 8 tys. nowych ciężarówek.
"Firmy aktywnie zakładały oddziały w krajach UE, aby powstrzymać wzrost kosztów. Główne kierunki, jak wynika z badania, to Polska i Niemcy. Według danych dostarczonych przez firmy, zarejestrowały one we Wspólnocie 8 300 nowych pojazdów ciężarowych" - mówi Povilas Drižas, sekretarz generalny International Transport and Logistics Alliance (ITLA).
Wszystkie ankietowane przedsiębiorstwa wskazały, że w wyniku zobowiązań wynikających z Pakietu Mobilności doświadczyły dodatkowych braków kierowców. Według Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), liczba wakatów dla kierowców w UE osiągnie 500 000 do końca 2022 roku. Jednocześnie organizacja zauważa, że największe wyzwania na tym rynku pracy związane są z zatrudnianiem młodych kierowców oraz brakiem ogólnoeuropejskiej infrastruktury wypoczynku dla kierowców.