Zdjęcie: Pixabay
02-10-2024 14:28
Spółka odpowiedzialna za budowę estońskiego odcinka kolei Rail Baltica, Rail Baltic Estonia (RBE) ogłosiła przetarg na budowę linii kolejowej z Tallina Ülemiste do Ikli przy granicy z Łotwą. Duże zamówienie jest podzielone na dwie części, a całkowity szacunkowy koszt zamówienia wynosi 932 mln euro.
Co istotne, przez Iklę przebiega międzynarodowa droga Via Baltica. Prezes zarządu Rail Baltic Estonia, Anvar Salomets, powiedział, że odcinki zostały podzielone na dwie części według tzw. gotowości budowlanej, choć nie ma jeszcze gotowego projektu głównego odcinka między Tootsi a Parnawą. Druga część przetargu obejmuje 58-kilometrowy odcinek między Parnawą a nadgraniczną wsią Ikla, gdzie konieczne jest przygotowanie projektu, budowa nasypu i obiektów, a także linii kolejowej.
Zgodnie z dokumentami przetargowymi, budowa odbędzie się w latach 2026–2030. Kolej Rail Baltica na całej długości powinna zostać oddana do użytku w listopadzie 2030 roku. Zwycięzcy przetargów powinni zostać ogłoszeni w kwietniu przyszłego roku. Szacowany koszt budowy odcinka między Tallinem a Parnawą wynosi 394 miliony euro, a odcinka między Parnawą a Ikla, gdzie do wykonania jest więcej prac, wynosi 332 miliony euro. Dodatkowo nieco ponad 200 milionów euro przeznaczono na zakup materiałów (takich jak szyny, podkłady, tłuczeń). Jednocześnie w harmonogramie nie uwzględniono tzw. marginesu ryzyka, co oznacza, że jeśli np. przetargi zostaną opóźnione z powodu ewentualnych protestów, wpłynie to również na ostateczny termin zakończenia budowy – przyznał Salomets.
Rail Baltic Estonia zdecydowała się podzielić projekt na dwa kontrakty: pierwszy obejmuje budowę nawierzchni linii kolejowej na trasie Ülemiste–Parnawa oraz projektowanie i prace przygotowawcze na trasie Tootsi–Parnawa (badania, pozwolenia, obiekty, nasypy); drugi kontrakt obejmuje pełne projektowanie i budowę trasy kolejowej Parnawa–Ikla (w tym badania, pozwolenia, obiekty, nasypy, nawierzchnię itp.).
Minister infrastruktury Vladimir Svet napisał niedawno do swoich łotewskich i litewskich kolegów, że Estonia może uruchomić odcinek kolejowy Rail Baltica między Tallinem a Parnawą już w 2028 lub 2029 roku. Z dokumentów przetargowych wynika jednak, że planowane pełne oddanie linii do użytku ma nastąpić pod koniec 2030 roku, a do końca 2028 roku prawdopodobnie nie będzie jeszcze gotowy cały nasyp na odcinku Tallin–Parnawa. Budowa dworców w Parnawie i Ülemiste nie wchodzą w zakres tego przetargu. Odcinek estoński Rail Baltica ma mieć 213 km.