geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Flickr

Chwilowy wzrost ruchu na przejściach granicznych Estonii

Dodał: Andrzej Widera

18-04-2022 09:00


Rozszerzający się zakres sankcji wobec Rosji doprowadził do sytuacji, w której spedytorzy starają się przewieźć jak najwięcej towarów przez granicę Estonii z Rosją, zanim granica zostanie całkowicie zamknięta, co powoduje tymczasowy wzrost przepływów. Tydzień temu ciężarówki z Rosji i Białorusi zostały objęte zakazem wjazdu do Unii Europejskiej. Jednocześnie na wschodniej granicy Estonii wzrasta ruch samochodów ciężarowych i tym samym przepływ towarów.

 Punkt celny w Narwie pracuje na granicy swoich możliwości. Europejscy przewoźnicy przybywają z zamkniętej granicy białorusko-ukraińskiej, a Narwa jest wykorzystywana jako ostatnia deska ratunku do transportu towarów, które wkrótce zostaną całkowicie zakazane. Umowy przedsankcyjne obowiązują do lata. W porównaniu z okresem przedwojennym import drewna, wyrobów szklanych i stali wzrósł kilkakrotnie. Każdego dnia do Narwy przyjeżdża około 250 ciężarówek. Służba celna mogłaby odprawić więcej, ale nie ma wystarczająco dużo miejsca.

Liczba ciężarówek opuszczających Estonię jest mniejsza niż liczba przyjeżdżających, ale i one wymagają teraz specjalnej kontroli. Do Rosji nie można przewozić elektroniki, towarów luksusowych ani urządzeń przemysłowych. Sankcje zostały nałożone na grupy towarów, osoby i firmy. "Obecnie na granicy zewnętrznej w Narwie, Lukamaa i Koiduli przeprowadziliśmy łącznie ponad 3200 kontroli, które dotyczą wyłącznie sankcji. W związku z nimi zatrzymaliśmy ponad 40 przesyłek. Sytuacja zmienia się z każdym pakietem sankcji i w zasadzie żyjemy z dnia na dzień. Gdy jutro zostanie zatwierdzony nowy pakiet, będziemy mieli znów do czynienia z nową sytuację" - wyjaśnił Ants Kutti, kierownik Wydziału Granic Zewnętrznych w Urzędzie Podatków i Ceł.

Podczas gdy ruch towarowy utrzymuje się na tym samym poziomie, znikają rosyjskie i białoruskie ciężarówki, które zostały objęte zakazem ruchu. Na przykład 13 kwietnia do Estonii dotarły tylko trzy kolejne. Oznacza to, że ich praca została przejęta przez innych przewoźników.

Wśród towarów importowanych z Rosji, w marcu dostawy nawozów spadły o ponad połowę w porównaniu z pierwszymi miesiącami roku. Zmniejszył się również import chemikaliów nieorganicznych i metali szlachetnych. Równocześnie wzrósł import drewna, szkła i paliw mineralnych.  Eksport różnych towarów do Rosji w marcu ogólnie spadł w porównaniu ze styczniem, podczas gdy eksport maszyn, drewna, kauczuku i żywych zwierząt wzrósł.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021