Zdjęcie: Wikipedia
16-06-2023 12:13
Białoruś jest zaniepokojona „chińską ekspansją” na rynku motoryzacyjnym i towarowym. Wicepremier Białorusi Nikołaj Snopkow wyraził swoje obawy podczas sesji „Państwo Związkowe: Strategia współpracy między Rosją a Białorusią”. Warto zauważyć ten jeden z pierwszych przejawów niezadowolenia władz reżimu z zapowiadanych wcześniej sukcesów białoruskiej gospodarki we współpracy z Chinami.
„Już teraz obserwujemy ekspansję wschodnich partnerów zarówno na białoruskim, jak i rosyjskim rynku motoryzacyjnym i ciężarowym. Dynamika jest przerażająca. Przez trzy miesiące 2022 roku udział marek w segmencie ciężarówek z Chińskiej Republiki Ludowej do Federacji Rosyjskiej wynosił zaledwie 9,5%, przez trzy miesiące 2023 roku wzrósł do prawie 58%” – mówił Snopkow. Według niego „zarówno białoruscy, jak i rosyjscy producenci tracą rynek ”.
Wicepremier zauważył, że straty białoruskich producentów, obłożonych zresztą sankcjami państw zachodnich, tracą m.in. na rynku rosyjskim. „MAZ zmniejszył swoją obecność na rynku rosyjskim w ciągu pierwszego kwartału 2023 r. z 8,9% do 3,5%. KAMAZ zmniejszył również swoją obecność na rynku rosyjskim z 38% do prawie 17% ” – mówił białoruski wicepremier. Podobnie sytuacja wygląda w sprzedaży ciągników, ładowarek, wywrotek górniczych, autobusów. Zasugerował „wspólne zastanowienie się, jak utrzymać własną produkcję ”.
„Zaproponujemy szereg działań w ramach opracowywania programów Państwa Związkowego na lata 2024-2026. Nie chodzi tylko o podniesienie ceł importowych. Mam na myśli antydumping, specjalne środki ochronne. I tu nie tylko regulatorzy i specjaliści branżowi powinni zareagować, ale także krajowi producenci, którzy mają prawo wszcząć odpowiednie śledztwo ” – powiedział wicepremier.