Zdjęcie: Pixabay
17-08-2022 12:08
Sytuacja w sektorze transportu towarowego jest trudna, ponieważ znacznie zmniejszyła się ilość ładunków tranzytowych, powiedział Andris Maldups, członek rady nadzorczej Kolei Łotewskich (Latvijas dzelzceļš) (LDz). Sytuacja w sektorze transportu towarowego jest trudna, zarówno w kolejnictwie, jak i w portach, ponieważ wielkość ładunków tranzytowych znacznie spadła. Od 2019 roku Latvijas dzelzcels zatrudnia o 2,5 tysiąca pracowników mniej - dla przypomnienia w 2010 roku było to 12500 pracowników. Ludzie odchodzą z firmy, ponieważ nie jest ona w stanie zapewnić konkurencyjnych wynagrodzeń, w niektórych regionach brakuje pracowników i są oni rekrutowani z dalszych miejsc.
Od dwóch lat Koleje Łotewskie potrzebują dodatkowego wsparcia finansowego od państwa, aby utrzymać swoją infrastrukturę kolejową. Wymagałoby to dziesiątków milionów euro. W sytuacji, w której trwa budowa strategicznej dla państw bałtyckich linii kolejowej Rail Baltica, stan państwowej spółki kolejowej musi budzić obawy. Jednak są i dobre wiadomości - wolumen przewozów wzrósł o 15% do tej pory w tym roku, częściowo z powodu zwiększonych wysyłek z Kazachstanu i Uzbekistanu. Koleje liczą tez na uruchomienie pociągów kontenerowych z Chin, a także na zwiększenie wewnętrznego transportu kolejowego dla zboża i drewna.
Minister transportu Łotwy Tālis Linkaits potwierdził, że należy zapewnić stabilne finansowanie przez państwo utrzymania infrastruktury kolejowej i jest gotów tego bronić. "Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że państwo utrzymuje sieć dróg i jest odwieczna dyskusja, że tam też jest niewystarczające finansowanie. Ale tak naprawdę infrastruktura kolejowa to także nasza infrastruktura strategiczna." - powiedział minister.