Zdjęcie: Pixabay
08-07-2022 14:19
Według Agnisa Driksny, prezesa wspólnej spółki krajów bałtyckich AS Rail Baltica, linia kolejowa Rail Baltica na całej 870-kilometrowej trasie ma być uruchamiana etapami w latach 2026-2030, a jako pierwszy może zostać uruchomiony odcinek Ryga-Kowno.
W międzyczasie budowany jest odcinek prowadzący do Estonii z Tallina do Parnawy (Pärnu). Linia zostanie następnie przedłużona z Parnawy do Rygi. Driksna zwrócił również uwagę, że koszty inflacyjne Rail Baltica mogą zostać oszacowane w przyszłym roku, ponieważ ceny materiałów budowlanych zmieniają się codziennie i dlatego muszą być oceniane w skali roku. Jednak jak dotąd inflacja czy braki materiałowe nie miały znaczącego wpływu na harmonogram projektu.
Projekt Rail Baltica ma na celu budowę europejskiej linii kolejowej z Tallina do granicy polsko-litewskiej, aby połączyć koleją państwa bałtyckie z innymi krajami europejskimi za kwotę, jak szacowano w 2021 roku niemal 6 mld euro. W krajach bałtyckich planowana jest 870-kilometrowa linia kolejowa o europejskim standardzie (1435 milimetrów) i maksymalnej prędkości pociągu 240 kilometrów na godzinę.