Zdjęcie: Pixabay
11-11-2024 12:00
O kolejnym wpływie sankcji na Rosję i Białoruś wspominają opozycyjne media białoruskie powołujące się na rosyjskie media. Te ostatnie podały wiadomość, że Koleje Rosyjskie mogą ograniczyć swój długoterminowy program inwestycyjny do 2030 roku o ponad jedną trzecią. Takie zapowiedzi szczególnie dotyczą Białorusi.
Przypomnijmy, że w sierpniu 2023 roku, Koleje Białoruskie i Koleje Rosyjskie podpisały porozumienie o współpracy w zakresie modernizacji i rozwoju infrastruktury w kierunku portów tego regionu. Z kolei w kwietniu bieżącego roku, Koleje Rosyjskie szacowały rozbudowę szlaków kolejowych do portów Morza Bałtyckiego dla transportu białoruskich ładunków na 156,3 mld rubli rosyjskich (1,66 mld USD) - dotyczy to tylko portu Bronka w Petersburgu.
Tymczasem z informacji wynika, że planowana redukcja inwestycji ma dotyczyć między innymi, infrastruktury kolejowej prowadzącej do portów w północno-zachodniej Rosji. Porty tego regionu są intensywnie wykorzystywane przez białoruskich eksporterów do transportu produktów naftowych, nawozów potasowych i innych towarów, które objete są sankcjami zachodnimi.
Zapowiedzi mówią o zredukowaniu wydatków na zakończenie bieżących projektów aż ośmiokrotnie – do 105,9 miliarda rubli rosyjskich, a na realizację celów do docelowych wskaźników jeszcze bardziej: z 262,7 miliarda do 9,2 miliarda rubli.