geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

"Belaruskali" i białoruskie problemy kolejowe

Dodał: Andrzej Widera

23-09-2025 09:14


Zamknięcie przejść kolejowych na granicy polsko-białoruskiej wywołuje poważne straty zarówno dla Białoruskich Kolei Państwowych, jak i dla przemysłu nawozowego, w tym „Belaruskali”. Zablokowane połączenia uniemożliwiają transport nawozów do Chin, głównie z powodu niedoboru pustych kontenerów, które wcześniej wracały z Europy i były ponownie wykorzystywane w kraju. Obecnie brak dostępnych kontenerów zmusza producenta do szukania ich na rynku rosyjskim po wyższych cenach lub ograniczania wolumenów eksportu.

Według danych białoruskich kolejarzy, w połowie września na sieci Kolei Białoruskich znajdowało się kilkanaście „porzuconych” składów kontenerowych, a uwzględniając te w Brześciu, od ruchu odstawiono 26 składów na trasie Chiny–Europa. Każdy pociąg przewozi średnio 120–130 kontenerów, a koszt przewozu jednego z nich w relacji Chiny–Europa wynosi od 1,6 do 3,2 tysiąca dolarów, z czego BŻD otrzymuje 10–15% w ramach opłat za tranzyt i korzystanie z infrastruktury. W efekcie blokada granicy grozi utratą części kontraktów tranzytowych i zmniejszeniem przychodów kolejowych o dziesiątki milionów dolarów do końca września.

Problemy „Belaruskali” wpisują się w szerszy spadek eksportu białoruskiego potasu do Chin, który już przed zamknięciem granicy malał. W sierpniu wartość dostaw do Chin spadła o ponad dwie trzecie w porównaniu z rokiem ubiegłym, a w całym okresie styczeń–sierpień obniżyła się o blisko 20%. Jeśli blokada granicy będzie się przedłużać, przedsiębiorstwo będzie coraz bardziej uzależnione od infrastruktury rosyjskiej, co podniesie koszty transportu i zwiększy ryzyko opóźnień w portach oraz zmian w polityce taryfowej Rosji. Warto zauważyć, że ostatnio białoruskie media społecznościowe podawały niepotwierdzone plotki o tym, iż Polska rzekomo ma wznowić przewozy przez przejście Brześć–Terespol pod koniec września.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024